lördag 25 april 2015

Bastubad - grundkurs

Lördag  -  lögardagen.
Det första jag byggde när jag slog mig ner på Konvaljbacken vare en bastu. Den 50 kvadrat stora stugan fick duka. Ingen större altan, ingen gäststuga, ingen vedbod, inget garage....en bastu. Det andra fick komma senare. När du bygger en bastu är ett par detaljer viktiga att tänka på; Bastun ska vara så stor att du har rumskänsla när du sitter på laven. Att basta i en garderob är inte människovärdigt.... och större risk att någon kommer för nära det heta aggregatet och bränner sig. Se också till att luftintaget är tillräckligt. Själv har jag byggt med luftintag mellan varje golvplanka. Trallgolv, som i Tornedalens inrökarbastu, själva förebilden!.....och 5 cem luftinsläpp i bastudörrens nederkant. Stor ventil uppe vid taket gör att man inte kippar efter luft och känner andnöd. Bastu ska kännas GOTT!
Vedeldad förstås! 
Alltsedan jag var två och ett halvt har jag badat bastu. I min hemby, Kubbe, var bastubad det enda sättet att hålla sig ren. Moderniteter som badkar eller dusch fanns inte i något hus , men en byabastu hade vi. Dit gick männen varje lördag. Tror att kvinnorna tvättade sig i tvättstugorna.... för rena höll de sig.
Eftersom alla karlar i byn gick till bastun, var det också en träffpunkt, en social inrättning. Med stora fladddrande öraon satt man där och fick lära sig om livets väsentligheter: att göra mål i fotboll, att tjyvskjuta en älg utan att bli upptäckt av landsfiskalen eller konsten att förföra kvinnor. Användbara kunskaper!
När jag sedermera kom i kontakt med Bastuakademin i Tornedalen och gått i deras bastuskola i 25 år (grannen tillhörde Akademin) har mitt kunnande förädlats....näst intill fulländning. 
Många tror att "ju hetare ju bättre bastu"....inget kan vara mer felaktigt. Att börja på 55 grader är alldeles perfekt.....kanske 75 mot slutet.

Fas 1.
Svettningsfasen
Det ska kännas ljuvligt attt komma in i en bastu, Börja inte att hysteriskt slänga vatten på stenarna. Sitt lugnt och fint, hör sprakandet från elden, känns friden, låt tankarna gå och invänta att du börjar svettas.....avsikten med denna fas: att svettas. Om du då låter rummet fyllas av vattenånga vet du inte om du verkligen svettas eller om det är ångan som gör huden fuktig.

Fas 2
Tvättfasen. 
Själv använder jag oparfymerad finsk tallsåpa när jag tvättar mig.....men det finns ju parfymerade kemiska alternativ till denna naturprodukt. Med tallsåpa blir huden len och mjuk, håret glänsande rent!

Fas 3
Ångfasen
Nu börjar jag slå någon skvätt då och då på stenarna så att rummet håller hög luftfuktighet. Det är en konst att med rätt mängd och så regelbundet att det inte upplevs som en chock när man slänger på utan "en jämn lunk". De öppna porerna blir nu rena
Jag brukar avsluta med fyra fem skopor i rask följd "pisksnärtar" för att få utlopp för lite självspäkning, De som inte gillar det kan ju gå ut i relaxavdelningen (bastualtanen) under tiden.

När man kommer ut och svalkar sig är det viktigt att man låter kropper svalna av så länga att det inte föreligger någon risk att man börjar eftersvettas. Det är eftersvettningen som gör att man kan bli förkyld efter bastubad. Rätt utfört är bastubad annars en ren hälsokur!

Jag tror att det är Bastuakademin som mynbtat uttrycket "Bastubad - Kroppens nattvard"..... Välfunnet!
"I bastun sker de fina samtalen. Alla har samma uniform!"....är ett annat välfunnet!



Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar