tisdag 28 april 2015

Stora maskiner

Fördelen med att gå Rundan varje morgon är flera. Dessa 7 km rask promenad kan ju ses enbart som något "hälsoprojekt"i tiden, men det är mycket mer. Att ta in mitt närsamhälle är ett, veta vad som händer i bygden.
Jag har haft ett litet problem här på Konvaljbacken under snösmältningen. Trumman under parkeringen har blivit tät, så det gar bildats en sjö bakom huset. 
När jag var liten lät man dämma upp bäcken vid utägorna, för att lägdorna skulle översvämmas under en vecka och sedan kunna ta fart, med själva växtligheten.......så jag har inte haft någon brådska direkt.
I förgår, i mitten på Rundan, såg jag dock en av Fredriks grävare i aktion hos Olga i Näs. Det gäller att ta tillfället i flykten. Jag tog upp telefonen och ringde Fredrik direkt. 
"Ingemar, jag kommer i morgonbitti!

Fantastiskt vilka maskiner det finns.....STORA maskiner.
Jag som hade funderat på att ta spaden.
På ett naffs var diket uppgrävt och nya rör ligger nu på plats och jobbar oavbjutet.
snösmältningen går numera, efter senaste kalhygget, väldigt fort. Tidigare smälte snön under en månads tid. Nu genom de stora solinstrålningen uppe på Hampesberget går det på en vecka. Så det gäller att ha trummor som tar undan MYCKET vatten.

 Mest imponerad blev jag nog när grävaren skulle lastas på den STORA lastbilen. Jag förstod inte hur den skulle kunna hoppa upp på flaket. Förr i Världen hade man trailer efter bilen.....men så icke nu.
Det låge en platta efter bilen, som han körde upp grävaren på.
Så hoppade Fröbergs pojken från Räfsön in och hipsi vipsi.....

Var grävaren uppe.....och det var bara att köra iväg.
Rena trolleriet.

4 kommentarer:

  1. Så lätt och snabbt !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar av nyfikenhet vem den som skrivit kommentaren?
      Ingemar

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera