fredag 27 november 2015

Paphos, Cypern, november 2015

Upplägget

Vi bestämde oss för att vara "i värmen", en månad......att förlänga sommaren, att avstå november. resan blir ju inte dyrare om man är borta 1 månad eller 1 vecka!. Hotellen har lågsäsong, stränderna kryllar inte av folk,.....men fortfarande varmt, badbart.
Vi funderade på Mollorca, Turkiet och Cypern. Att det blev Cypern berodde på att det såg ut att vara lika varmt som Mallorca, något varmare än Turkiet och Kerstin hittade boenden på Cypern till ett bättre pris.

Genuin vänlighet.
Vi har aldrig mötts av så mycket genuin vänlighet på någon resa......vänlighet utan baktanke. Två exempel: Vi åker lokalbuss. Vid hållplatsen bjuder en kvinna oss på vår sin mandarin ur sin påse...... föraren också. En annan dag. Vi kommer för sent till busshållplatsen. Förargligt. Då kör en ung kvinna in till kanten och frågar om hon kan köra oss hem.
Inkastare förekommer inte.... man känner sig inte påprackad.

Paphos
Varför Paphos? vi gillade att kunna se solen gå ned i havet och staden såg intressant ut, kulturellt, en "riktig", lagomt stor, levande stad.
Flera säger att det är mycket varmt för årstiden i år.....och många ryska turister är det här , då ryssar inte längre vågar flyga till Sharm el Shejk.
Grannhotellen är "ivaderade",......trevliga om än lite ordknappa, De flesta har all-inclusive-armband och oftast ett glas i varje hand. Vi är inte så bra på ryska och de verkar inte vara så bra på engelska. Vi träffas nere i vår badvik.....och "pratar" med gester, men de flesta har nollställda ansiktsuttryck.
De flesta turister i Paphos är pensionärer och engelskmän, några tyskar....någon enstaka svensk träffar/hör vi. De som inte är pensionärer är ryssar.

Wi-Fi
......finns gratis på alla restauranger och hotell, som vi besökte.Fungerar bra!

Hotellet
Kerstin hittade flera lämpliga lägenhetshotell. I slutändan var två kvar:Panareti och Rododafni. Panareti låg närmare staden, men Rododafni såg mysigre ut, var mindre och låg närmare havet.
Vi valde Rododafni som ligger efter strandpromenaden halvvägs mellan Paphos och Coral Bay. Vi ångrade oss inte!
Hotellet ägs och sköts av två bröder. Den ene sköter gräsmattorna, palmerna och allt annat som växer runt hotellet, den andre, Andreas, sköter hotellgäster......otroligt openminded, tjänstvillig och "kundtillvänd"!
Alldeles tyst.......ingen trafik inom hörhåll.....fantastiskt fina sängar. Man somnar bums......på några minuter. Extrasängen, soffan i rummet, är INTE bekväm att sitta på. Hur den är att sova på provade vi inte. Vi klarade helt enkelt inte att fälla upp den i sovläge.

Litet hotell, 15-tal lägenheter, lummigt, grönt.

Grannhotellet.....här vill vi INTE bo!

o
Receptionen. Kerstin i glatt samspråk med hotellägaren.

I receptionen....bara välja och vraka.

Kvällsutsikt från balkongen.

"Havsbad" alldeles vid hotellet.....tar 2 minuter från rummet och i plurret.

Ljuvliga bad, morgon och kväll, i det klara, varma(>20-grader) havet. Hotellet alldeles ovanför.

Varje morgon spolar, Andreas, först av all livsstilar och bord, sedan rensar han poolen....minutiöst!

Någon afton i veckan kopplar de på vattenkanoner när solen gått ner. Hotellet punkare av lummig grönska.
Bussar
Inte trodde vi att infrastrukturen när det gäller bussar var så väl utbyggd.Bussarna är nya, moderna och håller tidtabellen punktligtIn till hamnen eller bort till Coral Bay, går de var 10:e minut (var 15 vid glestrafik), från tidiga morgonen och till sena kvällen.
Busslinjer går upp till bergsbyarna och efter hela Paphoskusten.
Det tar 10 - 12 minuter att gå till busshållplatsen.....lite kortare med bussen sedan in till hamnen, den ena av stadens bussstationer, Karavella är den andra.....ligger 3 km upp i stan, vid marknaden.
Vi ångrade att vi inte från dag 1 köpte ett månadskort för 40€.....men köpte ett efter en vecka. Då hade vi förbrukat några enkelbiljetter a' 1, 5€ och en veckobiljett a' 15€. Lärpenningar! Det ryker en enkelbiljett varje gång man stiger på bussen....till nästa hållplats eller till ändhållplatsen, spelar ingen roll. Varje byte kräver också en ny biljett.
Till busshållplatsen från Rododafni, är det närmast att gå via strandpromenaden......till vänster , förbi hotellen  Aktibeach och King Everton, sväng upp precis efter King Everton, så ligger busshållplatsen till höger när du kommer upp till "stora vägen".

Bussarna är nya, moderna och håller tidtabellen punktligt
Många busar är fulla med reklam på sidorna.
De är bekväma att kliva på, niger i framändan.

Mindre bussar kör linjerna upp till bergsbyarna.
De kan också se ut så här.

De stora bussarna skulle inte ta sig fram genom de trånga gränderna i många byar.

Intercitybussar går till de andra städerna på ön. De går från Karavella.

Mataffär
Två hållplatser mot stan ligger en välsorterad stor Lidlaffär. Det fina med månadskort på bussen, är att man kan ta bussen hem med varorna, även om det bara blir 2 hållplatser. Det kostar ju inget.

Mat
Vi åt stadigt innan vi åkte ut......yoghurt, müsli, banan, kaffe, te smörgås. Tog med matsäck och lagade middag när vi kom hem. Om vi hittade något trevligt matställe åt vi där och struntade i att laga middag. Vi åt enbart klassiska cypriotiska rätter "ute".

Yannis' taverna i Kathikas, vår favoritby. Goda traditionella rätter. Trevlig "anda". Fin miljö. Familjedriven. När barnen kommer från skolan sätter de sig vid ett bord i restaurangen, äter mellanmål.....och gör läxorna.
Ett bamsestort glas av byns vi kostar 2,5€....... eflaska bubbelvatten kostar 3€..... en pint öl kostar 2,5€

God mat på Laona, inte långt från Marknaden. Det lokala ölet heter KEO.
En pint öl kostar mindre än ett glaas nypressad apelsinjos.

Fiskmeze åt vi på S:t Georges` fish Tavern alldeles vid havet, några km bortom Coral Bay. Fantatiskt gott! 19€.... värt varje nickel!

När vi vandrade från Latchi till Polis kom vi till denna lilla restaurang, som visade sig ha den mest utsökta mat. CH Karoyzis´Restaurang.
Här fanns också en trevlig hund, Mangas, ......som en tidigare gäst "glömt"

Upptäcksresor
Vi utnyttjade busskortet väl......åkte till en rad ställen.

Kathikas var min absoluta favoritby! Bytorg med ett par serveringar, stort skuggande träd och en kyrka. Bussen stannar mitt på torget.

Kerstin fick sitt lystmäte av ett antal klosterbesök.

Stränderna var folktomma....men med 22-gradigt alldeles klart vatten. Vi badade på 8 fina, långa stränder under vistelsen. Alla nåbara med lokalbussen.
Uppe i Övre Phafos, inte långt från Marknade och Karavella hittade vi denne skicklige hantverkare. Han kombinerade sin verkstad med "gubbdagis".